Träningsresa på La Palma del 2

Ett problem när man åker iväg på en träningsresa är att det lätt blir att man springer betydligt mer än man gör hemma vilket lätt kan leda till skador så efter tre dagar med galet mycket backar både upp och ner, (nerförslöpning blir till slut bra mycket jobbigare än uppförlöpning), var vi kloka nog att ta den plattaste rundan som finns på La Palma (bara 140hm :) ) till Santa Cruz och tillbaka 4:54 kändes riktigt snabbt i förhållande till de andra passen :) På förmiddagen tittade vi på löpartävling halvmara eller milen var distanserna, start i Santa Cruz mål i Los Cancajos, varför var vi inte med? nja skapligt slitna så klart och att hemsidan hade lite att önska i information om små detaljer som hur man anmälde sig och var och när starten gick, lite surt när vi såg att vi haft goda chanser på medalj…

Så utvilade efter ”vilodagen” var vi redo för en längre tur igen, vi tog taxi upp till El Pilar för att springa söderut på GR 131, första delen av Transvulcania fast åt andra hållet, stort område perfekt för pic-nic med bord och lekplatser, men den här dagen var det ganska öde, förutom att antal vandrare, det fanns en del rundor som kom tillbaka till El Pilar utan att behöva vända så hade man haft hyrbil hade det nog gått att få till ett roligt pass härifrån. Fina breda stigar i fantastiskt häftigt vulkanlandskap, lätt nerförslöpning, inte för brant utan lagom så man ändå kan springa på. När vi kom ner på lite lägre höjd kom vi in i fin tallskog. GR 131 går ändå ner till södra spetsen Faro de Fuencaliente, men vi hade en plan att ta oss till någon av byarna på östkusten och därifrån ta en taxi tillbaka så vi svängde av på GR 130 några km innan Fuencaliente, inte riktigt lika fin löpning här, t.o.m. lite asfaltslöpning mellan stigarna/grusvägarna men vilken utsikt över havet!

Lite oklart om vi missade byarna eller om de helt enkelt bara var några få hus, men det var först när vi kom till Mazo efter 3 mils löpning som vi fick chansen till mat, men tydligen var vi inte så hungriga efter tre och en halvtimmes löpning som vi trodde för ingenting passade (de hade inte hamburgare ;) ) men vi fick tag i en taxi och åkte sista biten hem.

En sak är helt klart, de gillar skällande hundar på La Palma och det räcker inte med en utan gärna tre, fyra stycken som tur är var de flesta inom staket och vi klarade oss utan incidenter förutom några höga pulstoppar :)

Johan skulle vila den sjätte dagen (är det inte den sjunde dagen man vilar? :) ) så jag gav mig ut själv i regnet på en planerad runda mot Santa Cruz där jag tänkte sprungit LP 03 svänga av till LP 031 tillbaka mot Santa Cruz, beräknade att det skulle bli ca 25 km, det visade sig att mitt ögonmått inte stämde riktigt så genomblöt vid 11km och inte i närheten av att stigen skulle vända tillbaka valde jag att vända och springa samma väg tillbaka, det var nog klokt hade slutat på över tre mil uppskattar jag det till.

Sista dagen, ingen idé att spara på några krafter nu, taxi till El Pilar för att springa GR 131 norrut, fantastiskt fin löpning, vacker utsikt och löpvänliga stigar med lagom lutning, bra skyltat. Efter bara några km står det en provisorisk skylt att stigen är stängd (men den förstår vi såklart inte), men strax efter möter vi ett gäng med gula västar som ropar att det är stängt, men de ångrar sig som tur är och låter oss passera, hade inte varit lätt att hitta en alternativ väg där. Man springer uppe på en krater så omväxlande utsikt ner i kratern och på utsidan mot havet, ganska hög höjd och lite vind på det gör att det blir lite småkyligt emellanåt. När vi sprungit ca 16km, vid Pico de La Nieve svänger vi av till LP03 för att komma ner till Santa Cruz. Vi var uppe på över 2000 meters höjd och skulle ner till havsnivån, det är inte snällt mot framsidan av låren, speciellt inte sista dagen på en träningslägervecka, med piggare ben var det ändå helt ok lutning, klart springbart. Tillbaka till Los Cancajos efter fem timmars löpning 36km och trots att vi startade uppe vid El Pilar så blev det 1300hm.

Veckan var slut och vi struntade i morgonjogg sista dagen, en härlig ö att springa på med väldigt omväxlande natur, på liten yta, mycket stigar så det går inte att hinna med allt på en vecka och jag åker gärna tillbaka då vi inte hann med västra eller norra sidan av ön och dessutom var stigarna vi sprang på så fina att jag lätt kan springa de igen, speciellt GR131 då. Jag hade nog föredragit att bo i Santa Cruz om jag skulle vara på östkusten igen, lite mer att titta på när man inte springer och lite fler stigar i närheten.

Prisvärt träningsläger jämfört med arrangerade resor, 5500kr för boende med halvpension, några taxiresor 500kr, lunch 500kr, karta och bok, 250, till flygplats med parkering 500kr. Totalt: 7250kr